Publiczna Szkoła Podstawowa im. Przyjaciół Dzieci w Przytyku

 
 
Przytyk ul. Szkolna 3
    26-650 Przytyk
   tel. 48 618 03 52
pspprzytyk@poczta.onet.pl
 

                                  
  • Kontakt

    Publiczna Szkoła Podstawowa
    im. Przyjaciół Dzieci w Przytyku
    Tel: 48 6180352
  • Statystyki

    • Odwiedziło nas: 1261903
    • Do końca roku: 252 dni
    • Do wakacji: 59 dni
  • Kalendarium

    Wtorek, 2024-04-23

    Imieniny: Ilony, Jerzego

Jesteś tutaj: Start / Kalendarz

Kalendarz

Artykuły

2018-11-15

Czytamy sobie – korowód czytelniczy w „Pępku Europy”

Dnia 31.10.2018 r. klasa III a wybrała się na wycieczkę „czytelniczą”. Wykorzystując piękną słoneczną pogodę uczniowie pod opieką wychowawczyni i bibliotekarza udali się na Rynek, gdzie stoi legendarna studnia. Miejsce to nazywane jest „Pępkiem Europy”.  Przytyk leżał na skrzyżowaniu ważnych szlaków handlowych i to przyczyniło się do rozkwitu miasta.
Tu przecinały się: Trakt Królewski, zwany Traktem Mazowieckim (Warszawa - Kraków) z Traktem Wielkopolskim (Lublin - Poznań). Skrzyżowanie to było zwane Środkiem lub Pępkiem Europy. Aktualnie odnowiona studnia i przepiękna fontanna w kształcie kuli ziemskiej zdobią to miejsce.

Uczniowie przynieśli ze sobą nowe książki z serii Czytam Sobie (zakupione w ramach NPRCz)
 i w promieniach słońca, na wygodnych ławkach czytali nowe opowiadania napisane przez współczesnych polskich pisarzy dziecięcych. Cieszą się one dużym zainteresowaniem młodszych czytelników.

 

Czytamy sobie – korowód czytelniczy w „Pępku Europy”

Czytaj więcej oCzytamy sobie – korowód czytelniczy w „Pępku Europy”
2018-11-15

Czytamy sobie – korowód czytelniczy w „Pępku Europy”

Dnia 31.10.2018 r. klasa III a wybrała się na wycieczkę „czytelniczą”. Wykorzystując piękną słoneczną pogodę uczniowie pod opieką wychowawczyni i bibliotekarza udali się na Rynek, gdzie stoi legendarna studnia. Miejsce to nazywane jest „Pępkiem Europy”.  Przytyk leżał na skrzyżowaniu ważnych szlaków handlowych i to przyczyniło się do rozkwitu miasta.
Tu przecinały się: Trakt Królewski, zwany Traktem Mazowieckim (Warszawa - Kraków) z Traktem Wielkopolskim (Lublin - Poznań). Skrzyżowanie to było zwane Środkiem lub Pępkiem Europy. Aktualnie odnowiona studnia i przepiękna fontanna w kształcie kuli ziemskiej zdobią to miejsce.

Uczniowie przynieśli ze sobą nowe książki z serii Czytam Sobie (zakupione w ramach NPRCz)
 i w promieniach słońca, na wygodnych ławkach czytali nowe opowiadania napisane przez współczesnych polskich pisarzy dziecięcych. Cieszą się one dużym zainteresowaniem młodszych czytelników.

Czytamy sobie – korowód czytelniczy w „Pępku Europy”

Czytaj więcej oCzytamy sobie – korowód czytelniczy w „Pępku Europy”
2018-11-15

Lekturowe kreacje to innowacja programowo- metodyczna, której autorkami i realizatorkami są p. Monika Rdzanek i p. Barbara Partyka.

    Głównym jej celem jest rozwijanie umiejętności kluczowych, a przede wszystkim umiejętności czytania, rozumienia, wykorzystywania i refleksyjnego przetwarzania tekstów, w tym róznorakich tekstów kultury. Prowadzi do osiągnięcia własnych celów, rozwoju osobowego oraz aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym poprzez wzmocnienie nawyków czytelniczych
i rozwijanie zamiłowania do literatury wśród dzieci i młodzieży. Działania zakładają popularyzację czytelnictwa, zaktywizowanie uczniów do twórczego wysiłku oraz integrację społeczności klasowej.

    Innowacja wzbogaca proces dydaktyczny, wprowadza oryginalne, atrakcyjne dla uczniów elementy, nowatorskie metody i techniki aktywizujące oraz umożliwia wykorzystanie technologii informacyjnej na lekcjach języka polskiego.  Do realizacji wybranych projektów zostaną zaproszeni rodzice uczniów.

 

Kreacje w Akademii...

„Akademia pana Kleksa” Jana Brzechwy jest jedną z lektur, którą czwartoklasiści lubią najbardziej. To również książka umożliwiająca kreatywne podejście do każbego z omawianych na lekcjach tematów. Realizując innowację „Lekturowe kreacje”, uczniowie klas czwartych nie tylko doskonale się  bawili, ale przede wszystkim niepostrzeżenie rozwijali umiejętności kluczowe. Poniższe działania realizowali na języku polskim i zajęciach dodatkowych z p. Moniką Rdzanek.

Lekcje kleksografii.

O...(malujemy) i ...opisujemy Pana Kleksa.

Architektoniczne potyczki.

Lekturowe kreacje

Czytaj więcej oLekturowe kreacje
2018-11-15

Ewaluacja- innowacje ,,Mój wpływ na czyste środowisko’’

Innowacja w dużym stopniu ukierunkowuje postrzegane przez dziecko wartości związane z ochroną środowiska i dbałością o jego czystość. Kształtuje właściwe podstawy i zachęca do pogłębiania wiedzy o otaczającym świecie. Innowacja była realizowana w klasach siódmych na lekcjach geografii, fizyki, biologii i matematyki raz w miesiącu. Treści programowe zostały ujęte w bloki tematyczne co umożliwiło uczniom łatwiejsze zapamiętywanie. Ewaluacja program obejmowała: jej atrakcyjność dla uczniów, praktyczność, użyteczność oraz skuteczność działania.

Najważniejszą częścią ewaluacji naszego programu był wyjazd uczniów klas siódmych na warsztaty ekologiczne w dniu 17.04.2019 roku. Warsztaty zostały przeprowadzone w przedsiębiorstwie ,,Radkom’’ z siedzibą na Firleju oraz w Oczyszczalni ścieków w Lesiowie. Uczniowie poznali w przedsiębiorstwie ,,Radkom’’ odpady objęte selektywną zbiórką, do czego jest wykorzystywany kompost, w jaki sposób ograniczyć powstawanie śmieci, gdzie i w jaki sposób składowane są odpady niebezpieczne. Zapoznali się z formami wykorzystywania energii wyprodukowanej z bioelektrowni. Przedstawiony im został również kierunek rozwoju zakładu bioutylizacji odpadów komunalnych. Mieli możliwość zobaczenia bieżącej modernizacji przedsiębiorstwa, które ciągle dąży do wysokiej opłacalności gospodarki odpadami. Są to bardzo ważne problemy każdego człowieka XXI wieku. Zainteresowanie uczniów potwierdza pełne ich zrozumienie tego zagadnienia.

W oczyszczalni ścieków w Lesiowie nasi uczniowie wraz z opiekunami zostali oprowadzeni po zakładzie i poznali pełny cykl oczyszczania ścieków- od ich przywiezienia do wypuszczenia już czystej wody. Uczniowie mieli możliwość rozróżnić i nazwać zanieczyszczenia dostarczone do oczyszczalni. Żadne z pytań naszych uczniów nie zostało pominięte, nasza przewodniczka po zakładzie udzielała na nie z szczegółowych odpowiedzi. Nasi uczniowie podeszli do warsztatów z dużą odpowiedzialnością. Pamiętając ,że zdobyta wiedza przyniesie konkretne efekty w naszym środowisku.  W ten sposób kształtujemy porządne nawyki proekologiczne młodego pokolenia. Uczniowie wykonali prace plastyczne dowolną techniką, które były prezentowane na apelu szkolnym  w dniu 10 maja. Apel był poświęcony Dniu Ziemi. Tematy prac uczniów były: ,,Metody oczyszczania ścieków’’ oraz ,,Opłacalność gospodarki odpadami’’. Ewaluacja naszego programu to również prezentacje multimedialne na temat: ,,Proste rady na odpady’’ oraz ,,Co się dzieje z odpadami?’’

Na spotkaniu zespołu bloku matematyczno-przyrodniczego nauczyciele dokonali samooceny swojej pracy, która była pozytywna. Obserwując podjęte działania, zaangażowanie, efekty i zachowanie naszych uczniów należy stwierdzić, że cele naszej innowacji zostały osiągnięte. Jest mocno uzasadnione aby była realizowana w latach następnych. Ekologia to nie tylko moda, ale nasza przyszłość.

"Mój wpływ na czyste środowisko"-innowacja realizowana w Publicznej Szkole Podstawowej im. Przyjaciół Dzieci w Przytyku

Innowacja przewiduje pogłębienie wiedzy o problematykę kształtowania postaw proekologicznych. Ma ona wyposażać uczniów w określone wiadomości, umiejętności i postawy, w przystępny sposób przybliżyć dzieciom pożądane nawyki dotyczące dbałości o środowisko  i podstawowych postaw ekologicznych.

 Podczas lekcji fizyki,biologii , geografii i matematyki uczniowie będą realizować zagadnienia związane
z ochroną środowiska, ekologią i dbałością o czystość środowiska. Podczas zajęć lekcyjnych raz w miesiącu omawiane będą zagadnienia związane z powyższą tematyką mające na celu kształtowanie postaw proekologicznych. Tematyka będzie się skupiała przede wszystkim na zagadnieniach związanych z dbaniem o czyste środowisko oraz na wpływie czynników środowiskowych na organizm człowieka, a także na zagadnieniach związanych z utrzymaniem zdrowia.

Innowacja przewiduje wyjazd edukacyjny na przełomie kwietnia/ maja do oczyszczalni ścieków w Lesiowie i przedsiębiorstwa Radcom na Wincentowie wszystkich uczniów klas 7. Po wyjeździe uczniowie w grupach maksymalnie 4 osobowych przygotują prace plastyczne
z których otrzymają oceny. Prace zostaną zaprezentowane na apelu zorganizowanym z okazji Dnia Ochrony środowiska w czerwcu

 

 

Mój wpływ na czyste środowisko

Czytaj więcej oMój wpływ na czyste środowisko
2018-11-15

Zakończyliśmy zakupy książek w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Za kwotę 15 000 zł zakupiliśmy 942 pozycje. 30 % to lektury, których brakowało w naszej bibliotece. Pozostałe książki to głównie beletrystyka i literatura popularnonaukowa. Zakupione pozycje zostały ulokowane na osobnym oznakowanym regale. Uczniowie cieszą się, że mogą przeczytać książki reklamowane w TV, Internecie
i czasopismach. W oparciu o nowy księgozbiór prowadzone są zajęcia czytelnicze i projekty edukacyjne.

Największym zainteresowaniem cieszą się serie o „Neli małej reporterce”, „Felix, Net i Nika”, „Dzienniczek Cwaniaczka”, „16+”; komiksy „Gigant poleca” i „Kajko i Kokosz”. Klasy młodsze chętnie czytają serię „Czytam sobie”, „Basię”, „Czytamy bez mamy” oraz „Na pomoc zwierzakom”. Poza tym młodzież czyta „Cudownego chłopaka”, „Bellę i Sebastiana”, „Galop 44” oraz pozycje z rodzaju fantazy np. „Kroniki Archeo”.

Cieszymy się z dużego zainteresowania nowymi zasobami biblioteki i zachęcamy do odwiedzin w bibliotece.

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa cd.

Czytaj więcej oNarodowy Program Rozwoju Czytelnictwa cd.
2018-11-15

Zakończyliśmy zakupy książek w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Za kwotę 15 000 zł zakupiliśmy 942 pozycje. 30 % to lektury, których brakowało w naszej bibliotece. Pozostałe książki to głównie beletrystyka i literatura popularnonaukowa. Zakupione pozycje zostały ulokowane na osobnym oznakowanym regale. Uczniowie cieszą się, że mogą przeczytać książki reklamowane w TV, Internecie
i czasopismach. W oparciu o nowy księgozbiór prowadzone są zajęcia czytelnicze i projekty edukacyjne.

Największym zainteresowaniem cieszą się serie o „Neli małej reporterce”, „Felix, Net i Nika”, „Dzienniczek Cwaniaczka”, „16+”; komiksy „Gigant poleca” i „Kajko i Kokosz”. Klasy młodsze chętnie czytają serię „Czytam sobie”, „Basię”, „Czytamy bez mamy” oraz „Na pomoc zwierzakom”. Poza tym młodzież czyta „Cudownego chłopaka”, „Bellę i Sebastiana”, „Galop 44” oraz pozycje z rodzaju fantazy np. „Kroniki Archeo”.

Cieszymy się z dużego zainteresowania nowymi zasobami biblioteki i zachęcamy do odwiedzin w bibliotece.

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa cd.

Czytaj więcej oNarodowy Program Rozwoju Czytelnictwa cd.
2018-11-15

Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Wydawnictwo Egmont ogłosiło konkurs dla bibliotek z okazji odzyskania przez Polskę niepodległości.

Na podstawie książki Jana Ołdakowskiego pt. „Mój pan woła na mnie Pies: o psie Marszałka Piłsudskiego, z serii „Czytamy sobie z kotylionem”, przygotowaliśmy zajęcia promujące samodzielne czytanie przez dzieci. Uczniowie poznali historię psa  Józefa Piłsudskiego. Jan Ołdakowski, autor książki, jest polonistą, na co dzień zajmuje się opowiadaniem historii Polski na różne sposoby. Ciekawiło go, jak psy i koty postrzegają swoich właścicieli. I dlatego postanowił poprosić o głos najważniejszego psa stulecia polskiej niepodległości. Uczniom bardzo spodobała się historia widziana z perspektywy wiernego przyjaciela – psa.

„Czytam sobie w bibliotece. Moje miejsce – moja wolność!”

Czytaj więcej o„Czytam sobie w bibliotece. Moje miejsce – moja wolność!”