Publiczna Szkoła Podstawowa im. Przyjaciół Dzieci w Przytyku

 
 
Przytyk ul. Szkolna 3
    26-650 Przytyk
   tel. 48 618 03 52
pspprzytyk@poczta.onet.pl
 

                                  
  • Kontakt

    Publiczna Szkoła Podstawowa
    im. Przyjaciół Dzieci w Przytyku
    Tel: 48 6180352
  • Statystyki

    • Odwiedziło nas: 1249343
    • Do końca roku: 277 dni
    • Do wakacji: 84 dni
  • Kalendarium

    Piątek, 2024-03-29

    Imieniny: Marka, Wiktoryny

Jesteś tutaj: Start / Innowacje

Innowacje

Artykuły

2023-10-02

INNOWACJE PEDAGOGICZNE REALIZOWANE W ROKU SZKOLNYM 2023/2024

INNOWACJE PEDAGOGICZNE

REALIZOWANE W ROKU SZKOLNYM  2023/2024

Lp.

Tytuł innowacji

Nauczyciele

Klasy

Opis i założenia

1.

Matematyka w praktyce

J. Abramczyk,
A. Warchoł, M. Musiał

IV-VIII

Innowacja prowadzona będzie na lekcjach matematyki w wymiarze 2 godzin lekcyjnych na zakończenie każdego działu programowego. Ma ona na celu pokazanie związku matematyki z życiem codziennym i dostrzeganie zależności matematycznych w otaczającym świecie. Zastosowane zostaną różnego rodzaju ćwiczenia praktyczne, a także metody aktywizujące (m.in. stacje zadaniowe, metoda projektu) do twórczego rozwiązywania problemów przy wykorzystaniu zdobytej przez uczniów wiedzy.

2.

This ist łatwe! Różnice i podobieństwa między j. niemieckim a j. polskim
i j. angielskim

M. Pysiak

VII -VIII

Ideą innowacji jest wprowadzenie elementu wielojęzyczności w szkole i nauczanie języka niemieckiego z pomocą języka angielskiego i języka polskiego. Uczniowie dostrzegą korelację między tymi językami oraz wykorzystają zdobyte już umiejętności. Zajęcia będą prowadzone z wykorzystaniem nowych technologii informacyjnych.

3.

Zdrowie w moich rękach.

K. Latała, A. Łyś,
A. Zasada, B. Gromska,

J. Szwarnewicz,
M. Jasińska

I - III

Innowacja będzie realizowana podczas zajęć edukacyjnych 2 godz. w miesiącu. Ma ona na celu promowanie prawidłowego odżywiania się i zdrowego stylu życia oraz kształtowanie właściwych zachowań, umiejętności i nawyków praktycznych: higienicznych, kulinarnych, estetyki nakrywania stołu, a także zachęcanie do aktywnego wypoczynku i uprawiania sportów.

4.

Mój wpływ na czyste środowisko.

(Kontynuacja z roku szk. 2021/2022)

B. Domagała,
Z. Kaźmierczak,

E. Frączkiewicz,

A. Warchoł

VIIa, VIIIa, VIIIb, VIIIc

Innowacje będzie realizowana w klasach siódmych i ósmych na lekcjach geografii, fizyki i biologii raz w miesiącu. Ma ona na celu promowanie postaw proekologicznych prowadzących do wyrobienia nawyków praktycznych takich jak: segregacja odpadów komunalnych, dbałość o środowisko, czystość i porządek wokół własnych posesji, czyste powietrze.


 

Czytaj więcej o: INNOWACJE PEDAGOGICZNE REALIZOWANE W ROKU SZKOLNYM 2023/2024
2021-06-24

Szkoła to nie tylko nauka.

         Życie szkolne to nie tylko systematyczne zdobywanie i poszerzanie posiadanej wiedzy, ale także szeroka gama różnorodnych działań mających na celu stworzenie uczniom warunków do prawidłowego rozwoju fizycznego i psychicznego.  To kształcenie umiejętności współpracy, dostrzegania potrzeb i ułomności innych członków grupy oraz bezinteresownego niesienia pomocy potrzebującym. Ważnym aspektem jest tu także docenianie piękna otaczającej nas rzeczywistości, dbałość o świat przyrody, przestrzeganie zasad savoir vivre.

      Wszystkie te założenia znalazły swe odbicie w realizowanej przez uczniów klas 7a i 7c  innowacji pedagogicznej pod hasłem  „W dbałości o własne zdrowie”. W ciągu jej trwania uczniowie uczestniczyli w dwóch rajdach rowerowych i dwóch pieszych, w tym jednego z kijkami nordicwalking. Pod okiem swych opiekunów : Elżbiety Fokt, Joanny Abramczyk, Pawła Wlazło, Norberta Kohuta i Marcina Praska,  poznali nowe zakątki gminy Przytyk, jak również tereny należące do gminy Błotnica i Przysucha. Ponadto świetnie się bawili uczestnicząc w różnych konkursach i zawodach i mile spędzali czas przy ognisku i pieczeniu kiełbasek.

           Bardzo duże znaczenie miały szczególnie dwie ostatnie wycieczki,  zrealizowane w miesiącu maju bieżącego roku, gdyż wpłynęły one pozytywnie na odbudowanie więzi społecznych w nowej pocovidowej  rzeczywistości.  Uczniom dały wiele radości, a nauczycielom dostarczyły satysfakcji z właściwego zachowania i dobrej kondycji podopiecznych.

     Zadowoleni uczniowie wyrazili zainteresowanie kontynuacją innowacji w przyszłym roku szkolnym.

                                                  Elżbieta Fokt, Joanna Abramczyk

Czytaj więcej o: Szkoła to nie tylko nauka.
2021-01-20

Innowacja pedagogiczna „Lekturowe kreacje”

     Lektury -  czytam i rozumiem

     W roku szkolnym 2020/2021 na lekcjach języka polskiego klasy szóste kontynuują realizację  innowacji pedagogicznej „Lekturowe kreacje”. W czasie zajęć uczniowie pracują innowacyjnymi metodami, dzięki czemu mogą lepiej poznać treść lektur obowiązkowych oraz rozwijać umiejętności pracy metodą projektów z wykorzystaniem umiejętności IT.  Działania innowacyjne pozwalają również zachęcić uczniów do spojrzenia na lekturę w inny sposób niż dotychczas. Pomagają w zapamiętaniu treści lektury, promowaniu czytelnictwa,  mają wpływ na rozwój umiejętności plastycznych  uczniów oraz pozwalają
na interdyscyplinarne podejście do utworu literackiego.

   W czasie nauczania zdalnego uczniowie mogli realizować projekty związane
z trzema lekturami: „Ten obcy” I. Jurgielewiczowej, „Hobbit, czyli tam
 i z powrotem” J.R.R. Tolkiena oraz „Felixa, Neta i Niki” R. Kosika.  Przygotowali wiele ciekawych prac, m.in. lapbooki, lektury w pudełku i na wieszaku, makiety świata przedstawionego czy filmy prezentujące domek Hobbita w Minecraft.

Poniżej przykłady prac szóstoklasistów:

 

Czytaj więcej o: Innowacja pedagogiczna „Lekturowe kreacje”
2020-01-20

„W dbałości o własne zdrowie”

             „W dbałości o własne zdrowie” to tytuł innowacji pedagogicznej realizowanej   w PSP w Przytyku przez wychowawców klasy VI a - Elżbietę  Fokt i VI c- Joannę Abramczyk oraz Milenę Gałązkę, Anitę Dolegę i Pawła Wlazło.

 Główne jej cele to przede wszystkim:

-           utrwalenie zasad ruchu drogowego,

-           ukształtowanie nawyku właściwego spędzania wolnego czasu, 

-           dbałość o prawidłowy  rozwój fizyczny,

-           kształtowanie tożsamości regionalnej.

W ramach trwania innowacji uczniowie uczestniczyli już w rajdzie rowerowym, który odbył się w dniu 22.10.2019 r. po terenie gminy Przytyk i Błotnica.

 

W dniu 14.01.2020r. miał miejsce kolejny etap wspólnego spędzania czasu na świeżym powietrzu. Tym razem przyjął on formę pieszej wędrówki z kijkami Nornic Walking,  których użycie nie tylko wzmacnia układ sercowo-naczyniowy, ale angażuje również mięśnie całego ciała, odciążą dolny odcinek kręgosłupa i rozluźnia napięcie okolic szyjno-barkowych.

Podczas trwania tej wędrówki uczestnicy dotarli do zalewu znajdującego się w miejscowości Jagodno, gdzie nie tylko zjedli smaczne, pieczone przy ognisku kiełbaski, ale rozwijali swą sprawność fizyczną poprzez gry i zabawy ruchowe.

 

Godny podkreślenia jest tu również fakt, że w dbałości  o czystość środowiska i poprawę  wizerunku własnej gminy, uczniowie wraz z opiekunami uporządkowali teren, na którym się znaleźli, dając tym samym świadectwo swej kultury osobistej i poszanowania dobra ogólnego.

 

Mimo lekkiego zmęczenia wszyscy byli zadowoleni z miło spędzonego wspólnie czasu, a większość uczniów pytała o termin następnego spotkania tego typu.

 

Czytaj więcej o: „W dbałości o własne zdrowie”
2019-10-31

„Ciemno wszędzie, głucho wszędzie, co to będzie, co to będzie”

„Ciemno wszędzie, głucho wszędzie, co to będzie, co to będzie”

     To  kreatywna lekcja języka polskiego w klasie VIIa, w czasie której okazało  się, że poznanie romantycznego tekstu  nie musi być ani nudne, ani trudne. 

     Dzień wcześniej uczniowie dostali zadanie przygotowania pięknej interpretacji głosowej  odpowiednich fragmentów lektury.  Następnie tuż przed lekcją  salę polonistyczną zaaranżowali  na kaplicę.  Całunami  zasłonili okna, zajęli miejsca w okręgu, wszyscy ubrali się też  na czarno. Charakter dawnego obrzędu podkreślili   świecami. 

      Przeczytać Mickiewicza - to jedno. Zrozumieć Mickiewicza - to drugie. Lektury mogą być naprawdę interesującą przygodą – stwierdzili zgodnie siódmoklasiści. Przed nimi kolejne spotkania z duchami  przy stacjach zadaniowych i w „pokoju zagadek”.

Czytaj więcej o: „Ciemno wszędzie, głucho wszędzie, co to będzie, co to będzie”
2018-11-19

Kreacje w Akademii...

„Akademia pana Kleksa” Jana Brzechwy jest jedną z lektur, którą czwartoklasiści lubią najbardziej. To również książka umożliwiająca kreatywne podejście do każbego z omawianych na lekcjach tematów. Realizując innowację „Lekturowe kreacje”, uczniowie klas czwartych nie tylko doskonale się  bawili, ale przede wszystkim niepostrzeżenie rozwijali umiejętności kluczowe. Poniższe działania realizowali na języku polskim i zajęciach dodatkowych z p. Moniką Rdzanek.

Lekcje kleksografii.

O...(malujemy) i ...opisujemy Pana Kleksa.

Architektoniczne potyczki.

 

 

Czytaj więcej o: Kreacje w Akademii...
2018-11-15

Lekturowe kreacje

Lekturowe kreacje to innowacja programowo- metodyczna, której autorkami i realizatorkami są p. Monika Rdzanek i p. Barbara Partyka.

    Głównym jej celem jest rozwijanie umiejętności kluczowych, a przede wszystkim umiejętności czytania, rozumienia, wykorzystywania i refleksyjnego przetwarzania tekstów, w tym róznorakich tekstów kultury. Prowadzi do osiągnięcia własnych celów, rozwoju osobowego oraz aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym poprzez wzmocnienie nawyków czytelniczych
i rozwijanie zamiłowania do literatury wśród dzieci i młodzieży. Działania zakładają popularyzację czytelnictwa, zaktywizowanie uczniów do twórczego wysiłku oraz integrację społeczności klasowej.

    Innowacja wzbogaca proces dydaktyczny, wprowadza oryginalne, atrakcyjne dla uczniów elementy, nowatorskie metody i techniki aktywizujące oraz umożliwia wykorzystanie technologii informacyjnej na lekcjach języka polskiego.  Do realizacji wybranych projektów zostaną zaproszeni rodzice uczniów.

 

Kreacje w Akademii...

„Akademia pana Kleksa” Jana Brzechwy jest jedną z lektur, którą czwartoklasiści lubią najbardziej. To również książka umożliwiająca kreatywne podejście do każbego z omawianych na lekcjach tematów. Realizując innowację „Lekturowe kreacje”, uczniowie klas czwartych nie tylko doskonale się  bawili, ale przede wszystkim niepostrzeżenie rozwijali umiejętności kluczowe. Poniższe działania realizowali na języku polskim i zajęciach dodatkowych z p. Moniką Rdzanek.

Lekcje kleksografii.

O...(malujemy) i ...opisujemy Pana Kleksa.

Architektoniczne potyczki.

Czytaj więcej o: Lekturowe kreacje
2018-11-15

Mój wpływ na czyste środowisko

Ewaluacja- innowacje ,,Mój wpływ na czyste środowisko’’

Innowacja w dużym stopniu ukierunkowuje postrzegane przez dziecko wartości związane z ochroną środowiska i dbałością o jego czystość. Kształtuje właściwe podstawy i zachęca do pogłębiania wiedzy o otaczającym świecie. Innowacja była realizowana w klasach siódmych na lekcjach geografii, fizyki, biologii i matematyki raz w miesiącu. Treści programowe zostały ujęte w bloki tematyczne co umożliwiło uczniom łatwiejsze zapamiętywanie. Ewaluacja program obejmowała: jej atrakcyjność dla uczniów, praktyczność, użyteczność oraz skuteczność działania.

Najważniejszą częścią ewaluacji naszego programu był wyjazd uczniów klas siódmych na warsztaty ekologiczne w dniu 17.04.2019 roku. Warsztaty zostały przeprowadzone w przedsiębiorstwie ,,Radkom’’ z siedzibą na Firleju oraz w Oczyszczalni ścieków w Lesiowie. Uczniowie poznali w przedsiębiorstwie ,,Radkom’’ odpady objęte selektywną zbiórką, do czego jest wykorzystywany kompost, w jaki sposób ograniczyć powstawanie śmieci, gdzie i w jaki sposób składowane są odpady niebezpieczne. Zapoznali się z formami wykorzystywania energii wyprodukowanej z bioelektrowni. Przedstawiony im został również kierunek rozwoju zakładu bioutylizacji odpadów komunalnych. Mieli możliwość zobaczenia bieżącej modernizacji przedsiębiorstwa, które ciągle dąży do wysokiej opłacalności gospodarki odpadami. Są to bardzo ważne problemy każdego człowieka XXI wieku. Zainteresowanie uczniów potwierdza pełne ich zrozumienie tego zagadnienia.

W oczyszczalni ścieków w Lesiowie nasi uczniowie wraz z opiekunami zostali oprowadzeni po zakładzie i poznali pełny cykl oczyszczania ścieków- od ich przywiezienia do wypuszczenia już czystej wody. Uczniowie mieli możliwość rozróżnić i nazwać zanieczyszczenia dostarczone do oczyszczalni. Żadne z pytań naszych uczniów nie zostało pominięte, nasza przewodniczka po zakładzie udzielała na nie z szczegółowych odpowiedzi. Nasi uczniowie podeszli do warsztatów z dużą odpowiedzialnością. Pamiętając ,że zdobyta wiedza przyniesie konkretne efekty w naszym środowisku.  W ten sposób kształtujemy porządne nawyki proekologiczne młodego pokolenia. Uczniowie wykonali prace plastyczne dowolną techniką, które były prezentowane na apelu szkolnym  w dniu 10 maja. Apel był poświęcony Dniu Ziemi. Tematy prac uczniów były: ,,Metody oczyszczania ścieków’’ oraz ,,Opłacalność gospodarki odpadami’’. Ewaluacja naszego programu to również prezentacje multimedialne na temat: ,,Proste rady na odpady’’ oraz ,,Co się dzieje z odpadami?’’

Na spotkaniu zespołu bloku matematyczno-przyrodniczego nauczyciele dokonali samooceny swojej pracy, która była pozytywna. Obserwując podjęte działania, zaangażowanie, efekty i zachowanie naszych uczniów należy stwierdzić, że cele naszej innowacji zostały osiągnięte. Jest mocno uzasadnione aby była realizowana w latach następnych. Ekologia to nie tylko moda, ale nasza przyszłość.

"Mój wpływ na czyste środowisko"-innowacja realizowana w Publicznej Szkole Podstawowej im. Przyjaciół Dzieci w Przytyku

Innowacja przewiduje pogłębienie wiedzy o problematykę kształtowania postaw proekologicznych. Ma ona wyposażać uczniów w określone wiadomości, umiejętności i postawy, w przystępny sposób przybliżyć dzieciom pożądane nawyki dotyczące dbałości o środowisko  i podstawowych postaw ekologicznych.

 Podczas lekcji fizyki,biologii , geografii i matematyki uczniowie będą realizować zagadnienia związane
z ochroną środowiska, ekologią i dbałością o czystość środowiska. Podczas zajęć lekcyjnych raz w miesiącu omawiane będą zagadnienia związane z powyższą tematyką mające na celu kształtowanie postaw proekologicznych. Tematyka będzie się skupiała przede wszystkim na zagadnieniach związanych z dbaniem o czyste środowisko oraz na wpływie czynników środowiskowych na organizm człowieka, a także na zagadnieniach związanych z utrzymaniem zdrowia.

Innowacja przewiduje wyjazd edukacyjny na przełomie kwietnia/ maja do oczyszczalni ścieków w Lesiowie i przedsiębiorstwa Radcom na Wincentowie wszystkich uczniów klas 7. Po wyjeździe uczniowie w grupach maksymalnie 4 osobowych przygotują prace plastyczne
z których otrzymają oceny. Prace zostaną zaprezentowane na apelu zorganizowanym z okazji Dnia Ochrony środowiska w czerwcu

 

 

Czytaj więcej o: Mój wpływ na czyste środowisko
2018-11-08

Maths in English - elementy metody CLIL na lekcjach języka angielskiego i matematyki

„Maths in English”– elementy metody CLIL na lekcjach języka angielskiego i matematyki” to innowacja programowo- metodyczna, której autorkami i jednocześnie realizatorkami są: Joanna Abramczyk, Joanna Leśnowolska i Monika Brejtkop. Metoda CLIL (Content and Language Integrated Learning) polega na zintegrowaniu kształcenia przedmiotowo-językowego, czyli wykorzystaniu drugiego języka do nauki i nauczania zarówno przedmiotu, jak i samego języka. Innowacja realizowana jest w klasie Vb i Vc. W ramach innowacji nauczyciele prowadzą dodatkowe zajęcia z matematyki i języka angielskiego. Podczas zajęć z języka angielskiego uczniowie utrwalają wiedzę zdobytą na matematyce, a jednocześnie doskonalą znajomość języka. Z kolei podczas dodatkowych lekcji matematyki utrwalana jest angielska terminologia opisująca podstawowe pojęcia związane z tym przedmiotem. W praktyce na zajęciach uczniowie będą skupiać się, m.in. na ćwiczeniach związanych z: działaniami na liczbach naturalnych, kolejnością wykonywania działań, rozpoznawaniem figur geometrycznych w otoczeniu, obliczaniem obwodu wielokąta czy obliczaniem pola czworokąta. Innowacja ma na celu wzrost kompetencji językowych i matematycznych uczniów poprzez korelację treści z tych dwóch przedmiotów.

Czytaj więcej o: Maths in English - elementy metody CLIL na lekcjach języka angielskiego i matematyki
2018-11-05

W świecie poezji czyli wierszem o sferze uczuć

W świecie poezji czyli wierszem o sferze uczuć

to innowacjametodyczno – pedagogiczna obejmująca swym zakresem chętnych uczniów z klas cztery - siedem współpracujących ze sobą na zasadzie dobrowolności i powszechnej dostępności. Spotkania z zainteresowanymi osobami odbywają się w budynku Publicznej Szkoły Podstawowej im. Przyjaciół Dzieci w Przytyku w ramach działalności koła aktorsko- recytatorskiego oraz Wolontariatu.

 

Główne założenia i cele innowacji

Innowacja jest kolejną formę integracji i współpracy ze środowiskiem lokalnym, które ma ograniczone możliwości dostępu do świata poezji i teatru. Polega na organizacji wieczorków poetyckich, podczas których uczniowie prezentują przed zebraną publicznością różnorodne teksty poetyckie i muzyczne oraz posiadane umiejętności aktorsko-recytatorskie. Dzięki temu przedstawiciele różnych grup społecznych nie tylko poznają młodych wykonawców, ale także mogą z nimi porozmawiać, wyrazić swe opinie i propozycje co do dalszych spotkań. Można przy tym wypić wspólnie herbatę i zjeść smaczne ciasto i nawiązać nowe znajomości, co podnosi aurę spotkania.

W czasie realizacji działań zakłada się współpracę z uczniami, rodzicami i nauczycielami, emerytami, rencistami, członkami władz gminnych i kościelnych . Możliwe jest również spotkanie z twórcami poezji oraz prowadzenie akcji pod hasłem Cała Polska czyta dzieciom czy szkolnych konkursów poetyckich.

Innowacja jest rozszerzeniem treści zawartych w podstawie programowej języka polskiego.Jej założeniem jest: rozwijanie wrażliwości uczniów na piękno języka poetyckiego, kształcenie ich umiejętności recytatorskich, krasomówczych i aktorskich, a poprzez to docenianie piękna języka ojczystego, dbałość o poprawność intonacyjną wypowiedzi i właściwe akcentowanie, a także kształtowanie umiejętności doboru repertuaru do własnych możliwości i predyspozycji.

Zgodnie ze Szkolnym Programem Wychowawczym, ma ona również na celu kształtowanie pozytywnych postaw społecznych, odpowiedzialności, systematyczności, a także szacunku do każdego napotkanego człowieka bez względu na wiek, pochodzenie, status społeczny czy zajmowane stanowisko

 

Ramy czasowe

Przewidywany okres trwania działań związanych z tą nowością metodyczno – pedagogiczną to lata 2017-2020.

Data rozpoczęcia: 10.11.2017 r.

Data zakończenia: - jeśli pomysł zostanie zaakceptowany i pozytywnie oceniony przez środowisko lokalne - nastąpi coroczna kontynuacja podejmowanych działań w następnych latach (minimum trzy lata).

 

Czytaj więcej o: W świecie poezji czyli wierszem o sferze uczuć