Publiczna Szkoła Podstawowa im. Przyjaciół Dzieci w Przytyku

 
 
Przytyk ul. Szkolna 3
    26-650 Przytyk
   tel. 48 618 03 52
pspprzytyk@poczta.onet.pl
 

                                  
  • Kontakt

    Publiczna Szkoła Podstawowa
    im. Przyjaciół Dzieci w Przytyku
    Tel: 48 6180352
  • Statystyki

    • Odwiedziło nas: 1266446
    • Do końca roku: 245 dni
    • Do wakacji: 52 dni
  • Kalendarium

    Wtorek, 2024-04-30

    Imieniny: Balladyny, Lilli

Znajdź właściwe rozwiązanie

    W II półroczu roku szkolnego 2023/2024 uczniowie kl. VI- VIII będą uczestniczyli w programie profilaktycznym:„ Znajdź właściwe rozwiązanie”.

Koordynatorem programu jest Pani Izabela Witkowska- pedagog szkolny. Głównym zadaniem programu jest propagowanie zdrowego stylu życia, oraz zapobieganie paleniu tytoniu wśród uczniów starszych klas szkół podstawowych. Aby lepiej zapozna się  z programem i mieć świadomość tego, jakich zachowań uczy się dzieci w szkole, zachęcam do krótkiej lektury, której zadaniem jest przybliżenie Państwu tego tematu.

Szanowni Rodzice !

Palenie tytoniu to nałóg. Jest to pierwsza przyczyna najpoważniejszych chorób.

Nam natomiast chodzi o dzieci, o Wasze dzieci i o Twoje dziecko.

Rodzicu – przeczytaj naszą krótką notatkę do końca, bez względu na Twoje  poglądy na temat palenia. Przede wszystkim zadaj sobie pytania:

  1. Czy Twoje dziecko próbowało już palić?
  2. A może już pali?
  3. Może uważasz, że palenie dziecka to nie jest problem, gdyż masz inne zdanie na ten temat?

Pamiętaj:

  1. Palenie zaczyna się od spróbowania,
  2. Niektórzy zaczynają eksperymentować z paleniem w kl. V i VI
  3. Dzieci z rodzin, w których jedno z rodziców pali, dwukrotnie częściej niż dzieci z rodzin niepalących, stają się nałogowymi palaczami.
  4. Palenie wpływa nie tylko na pogorszenie stanu zdrowia, lecz również na gorsze wyniki w nauce.

Proces uzależnienia dzieci i młodzieży od nikotyny przebiega w pięciu następujących po sobie fazach:

  1. Przygotowania
  2. Próbowania
  3. Eksperymentowania
  4. Regularnego palenia
  5. Uzależnienia.

W toku pierwszej fazy- przygotowania, kształtowane są postawy i przekonania korzyściach płynących z palenia. W tym czasie dziecko, przebywając w otoczeniu osób palących, zaczyna się „oswajać” z papierosem, postrzegać palenie, jako czynność użyteczną , przybliżającą do dorosłości, sprzyjającą niezależności, pomagającą w sytuacjach trudnych, ułatwiającą przynależność do grupy rówieśniczej.

Sięgając po pierwszego w życiu papierosa, dziecko wchodzi w fazę drugą- próbowania. Pierwsze papierosy wypala często pod presją rówieśników. Konsekwencje pierwszych prób palenia zależą od tego, czy utrzymują się psychospołeczne czynniki uspasabiające do kontynuowania palenia, oraz czy łatwy jest dostęp do papierosów.

Powtarzanie palenia, choć jeszcze nieregularne, charakteryzuje trzecią fazę- eksperymentowania. W tym czasie dziecko sięga po kolejnego papierosa               w szczególnych sytuacjach, takich jak spotkania koleżeńskie albo pod wpływem szczególnej osoby np. Najlepszego przyjaciela. Na szczęście eksperymentowanie nie musi prowadzić do regularnego palenia- czwartej fazy uzależnienia od nikotyny.

Palenie regularne oznacza wypalenie papierosów w stałych odstępach, początkowo przynajmniej raz w tygodniu, a następnie z rosnącą częstotliwością pod wpływem różnorodnych sytuacji życiowych lub kontaktów interpersonalnych. Łatwy dostęp do papierosów jest czynnikiem sprzyjającym regularnemu paleniu przez dzieci i młodzież.

Końcową fazą jest pełne uzależnienie cechujące się fizjologicznym zapotrzebowaniem na nikotynę. Na zjawisko to składa się tolerancja nikotyny, głód nikotynowy w razie prób rzucenia palenia, a także wysokie prawdopodobieństwo powrotu do palenia papierosów.

Dlaczego dzieci sięgają po papierosa?

  • Ponieważ palą koledzy.
  • Ponieważ czują się słabi, mało wartościowi.
  • Obraz palacza- osoby dojrzałej, zadowolonej, pełnej humoru.

Program ukierunkowany jest na

  • Uczenie dzieci umiejętności odmawiania- co powinno wpłynąć na wzrost odporności na wpływy rówieśników,
  • Uświadomienie odpowiedzialności za własny rozwój i zdrowie,
  • Kształtowanie szacunku do siebie, zdobywanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach.

Drodzy Rodzice bez Waszej pomocy i wsparcia nasze działanie nie przyniosą oczekiwanych efektów.

Autor: Pedagog szkolny- Izabela Witkowska