Publiczna Szkoła Podstawowa im. Przyjaciół Dzieci w Przytyku

 
 
Przytyk ul. Szkolna 3
    26-650 Przytyk
   tel. 48 618 03 52
pspprzytyk@poczta.onet.pl
 

                                  
  • Kontakt

    Publiczna Szkoła Podstawowa
    im. Przyjaciół Dzieci w Przytyku
    Tel: 48 6180352
  • Statystyki

    • Odwiedziło nas: 1265263
    • Do końca roku: 248 dni
    • Do wakacji: 55 dni
  • Kalendarium

    Sobota, 2024-04-27

    Imieniny: Sergiusza, Teofila

Jesteś tutaj: Start / Projekty / ZŁOTE SZKOŁY NBP

ZŁOTE SZKOŁY NBP

                                                                             

Artykuły

2021-05-04

PODSUMOWANIE PROGRAMU ZŁOTE SZKOŁY NBP

PODSUMOWANIE PROGRAMU ZŁOTE SZKOŁY NBP

W dniu 30 kwietnia skończyliśmy realizować program Złote Szkoły NBP a opis naszych zadań wysłaliśmy do NBP. Czekamy teraz na ocenę, tego, co zrobiliśmy. Dziękujemy wszystkim, którzy realizowali program: nauczycielom i uczniom. Szczególne podziękowania kierujemy do Drużyny Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej za wytrwałą pracę i ciekawe pomysły oraz do ekspertów: pani Sylwii Rębacz, Edyty Kępki i pana Roberta Bukowskiego za pomoc i poświęcony czas.  Dzięki realizacji projektu poznaliście wiele nowych terminów ekonomicznych i jednocześnie poszerzyliście swoją wiedzę i umiejętności w zakresie różnych przedmiotów.  Zgłaszając szkołę do programu nie tylko chcieliśmy zdobyć nagrodę, ale przede wszystkim, zachęcić Was do różnych działań, które robiliście wspólnie, pomimo trudności związanych z komunikacją w obecnej sytuacji pandemicznej. Przez te około półtora miesiąca byliśmy z pewnością  „Złotą Szkołą”.  Gratulujemy !

                                                                                                        Dyrektor Szkoły - Izabela Witkowska

                                                                                                        Koordynator programu – Joanna Leśnowolska

Czytaj więcej o: PODSUMOWANIE PROGRAMU ZŁOTE SZKOŁY NBP
2021-04-30
2021-04-29

Scenariusze

Scenariusz lekcji
Temat:
"Dlaczego ubezpieczenia są ważne?" (druga lekcja)

Cel główny: wzrost świadomości uczniów w zakresie ubezpieczeń społecznych

Cele szczegółowe:

Uczeń:

• zna termin „ubezpieczenia społeczne”,

• wie, jakie są główne zadania Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,

• posługuje się terminami: emerytura, zasiłek, świadczenie, praca na czarno

• zna zasady obowiązującego systemu emerytalnego w Polsce

 

Metody/techniki:

  • wykład
  • burza mózgów
  • dyskusja kierowana

 Środki dydaktyczne:

  • film
  • materiały warsztatowe – mapa myśli
  • prezentacja multimedialna

 

Przebieg lekcji

  1. Czynności organizacyjne
  2. Skojarzenia ze słowem „ubezpieczenie”  - mapa myśli
  3. Film https://www.youtube.com/watch?v=rN0UK1OGFxg
  4. Prezentacja multimedialna uczniów
  5. Podsumowanie lekcji (sformułowanie wniosków)

Scenariusz lekcji języka angielskiego

Temat: At the bank – lekcja z ekonomią. 

Poziom: podstawowy

Cele zajęć:

  • poznanie słownictwa, zwrotów i wyrażeń związanych z obsługą bankową i ich praktyczne zastosowanie w krótkich dialogach
  • kształcenie umiejętności prowadzenia dialogu
  • kształcenie umiejętności reagowania w różnych sytuacjach
  • poznanie dwóch rodzajów kont bankowych: osobistego i oszczędnościowego oraz różnic pomiędzy tymi kontami

Środki dydaktyczne:

Przebieg lekcji:

  1. skojarzenia związane z bankiem- uczniowie podają słownictwo i zwroty (na zasadzie burzy mózgów)
  2. obejrzenie filmu „At the bank” – zapoznanie się ze słownictwem i zwrotami
  3. usystematyzowanie słownictwa i zwrotów-  załącznik nr 1
  4. dialogi w parach
  5. obejrzenie screena konta bankowego- zapoznanie się ze słownictwem i zwrotami
  6. nauczyciel omawia dwa rodzaje konta bankowego: osobiste i oszczędnościowe i porównuje je ze sobą (pokazuje notatkę załącznik nr 3)
  7. praca domowa - 8 zdań w różnych czasach ze słownictwem i zwrotami poznanymi podczas lekcji

    Załącznik nr 1

Zwroty z dialogów:

What can I do for you?

How can I help you?

I would like to open a bank account

What kind of the bank account would you like to open?

Checking  account

Savings account

Deposit

You need to deposit at least …….. dollars

Set up an account

Fill out an application

I would like to deposit some money

I would like to transfer some money

I would to take money out of my account

Załącznik nr 2


1 Chcesz założyć konto w banku. Jak o to poprosisz?

2 Chcesz wpłacić pieniądze w banku. Jak to powiesz?

3 Chcesz zrobić przelew w banku. Jak o to poprosisz?

4 Chcesz pobrać gotówkę z konta. Jak o to poprosisz?

 

Załącznik nr 3

Konto bieżące służy do wpłaty (np. pensja) i wypłaty gotówki (np. na opłacenie rachunków). Chodzi tu o bieżące przepływy gotówki: na konto i z konta.

Dobry rachunek bieżący charakteryzuje:

•brak comiesięcznych opłat za prowadzenie rachunku,

•niskie saldo wymagane do bezpłatnego prowadzenia rachunku (brak opłaty miesięcznej),

•dostęp internetowy do wyciągów bankowychi bezpłatne przelewy internetowe,

•ubezpieczenie zdeponowanych przez ciebie środków.

 

Konto oszczędnościowe- służy do oszczędzania. Jeśli na rachunku bieżącym środków pieniężnych przybywa, a regularne wydatki nie rosną, natomiast mogą się pojawić wydatki nieprzewidziane, warto się zastanowić nad ulokowaniem zasobów właśnie na koncie oszczędnościowym. Zapewni ono sensowne zyski i jednocześnie umożliwi elastyczne dysponowanie pieniędzmi. Możemy bowiem w dowolnym czasie dokonywać wpłat i wypłat bez utraty odsetek, które zazwyczaj są naliczane co miesiąc. Musimy pamiętać, że zazwyczaj tylko jedna transakcja miesięcznie jest darmowa, a za następne trzeba zapłacić. Ma to nas zniechęcać do częstego uszczuplania kont, na których trzymamy oszczędności.

 

Opracowanie: Joanna Leśnowolska

 Scenariusz lekcji matematyki

Temat: Pożyczanie pieniędzy, a poduszka finansowa. Długi zawsze pod kontrolą.
                      Zarządzanie budżetem domowym

Cele:

Uczeń:

–formułuje zadania, które należy rozwiązać w związku z zaistniałą sytuacją życiową;

–praktycznie wykorzystuje umiejętności matematyczne przy rozwiązywaniu sformułowanych zadań (wykorzystuje w praktyce własności liczb całkowitych, wykonuje proste obliczenia na liczbach całkowitych, szacuje otrzymane wyniki, wykorzystuje własności procentów, wykonuje proste obliczenia procentu danej liczby, wykonuje obliczenia dotyczące pieniędzy).

Pojęcia ekonomiczne:

pożyczka, kredyt, dług, debet, saldo, rata, odsetki, bank, plan finansowy, pieniądz, przychód, wydatki, prowizja banku, poduszka finansowa, oszczędzanie, oprocentowanie, kapitalizacja odsetek, zdolność kredytowa, budżet domowy

Treści nauczania – wymagania szczegółowe:

Uczeń:

− podaje praktyczne przykłady stosowania liczb ujemnych;

− wykonuje proste rachunki pamięciowe na liczbach całkowitych;
− stosuje obliczenia procentowe do rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym;

– interpretuje 100% danej wielkości jako całość, 50% – jako połowę, 25% – jako jedną czwartą, 10% – jako jedną dziesiątą, a 1% – jako setną część danej wielkości liczbowej;

– w przypadkach osadzonych w kontekście praktycznym oblicza procent danej wielkości w stopniu trudności typu 50%, 10%, 20%;

– dostrzega zależności między podanymi informacjami;

− do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody.

Metody:

– pogadanka; dyskusja w grupie, zespole

– metoda praktycznego działania – obliczenia;

Czas:  1 godzina lekcyjna

Przebieg zajęć:

Nauczyciel przedstawił uczniom prezentację nawiązującą do tematu lekcji. Wyjaśnił, co to jest pożyczka, kredyt bankowy, co składa się na koszt pożyczki, kredytu, na czym polega spłata pożyczonej kwoty. Uczniowie wypowiadali się na temat różnicy między kredytem a pożyczką. Wprowadzone zostały zagadnienia: poduszka finansowa i spirala zadłużenia, zdolność kredytowa. Następnie w krótkiej pogadance omówione zostały zasady pracy banków oraz zakres ich działalności.

W klasach młodszych (4b i 5a) skupiono się na systematyczności w oszczędzaniu, kontroli domowych wydatków (wypełniono przykładową tabelę pozwalającą na kontrolę swojego kieszonkowego budżetu – przychody, wydatki i oszczędności). Zadana została praca dla osób chętnych (analiza miesięcznych przychodów, wydatków i oszczędności, z uwzględnieniem spłaty pożyczki (jeśli pożyczaliście od kogoś). Praca do wykonania w dowolnej formie np. tabeli na kartce papieru, plakacie, lub w programie np. WORD. Uczniowie mają opisać kwietniowy budżet. Mogą zapisać wnioski i zaplanować ekstra wydatek na miesiąc kolejny czyli maj. Na początku miesiąca majaosoby, które wykonały pracę przesyłają do nauczyciela i nastąpi ocena wykonanej pracy)

W klasach starszych (8a i 8b) uczniowie obejrzeli filmik na temat lokat bankowych i rozwiązane zostały zadania dotyczące tematu (lokat i kredytów, obliczeń procentowych).

Omówione zostały elementy, które bierze pod uwagę bank przy rozpatrywaniu wniosku o udzielenie kredytu, takie jak: podanie celu, na jaki przeznaczone są pieniądze, określenie liczby rat i ich wysokości, ustalenie odsetek od kredytu oraz zabezpieczenie kredytu, zdolność kredytowa.

Pod koniec zajęć wspólnie z uczniami nauczyciel dokonał podsumowania lekcji - wybrani uczniowie wypowiadali się czego nowego nauczyli się na lekcji. Uczniowie wiedzą, że każdą pożyczkę oraz kredyt należy oddać, warto planować i kontrolować swój budżet, warto oszczędzać, podejmować przemyślane decyzje.

 

Klasy 1-3

Temat: Jak gospodarować własnymi pieniędzmi?

Treści kształcenia:

Edukacja matematyczna

1) w zakresie obliczeń pieniężnych:

a )zna pojęcie długu i konieczność spłacenia go

2) w zakresie czynności umysłowych ważnych dla uczenia się matematyki:

a) w sytuacjach trudnych i wymagających wysiłku intelektualnego zachowuje się rozumnie, dąży do wykonania zadania;

3) w zakresie liczenia i sprawności rachunkowych:

a) wyznacza sumy (dodaje) i różnice (odejmuje), manipulując obiektami lub rachując na zbiorach zastępczych, np. na palcach; sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie od 0 do 10, poprawnie zapisuje te działania;

b) zapisuje rozwiązanie zadania z treścią przedstawionego słownie w konkretnej sytuacji, stosując zapis cyfrowy i znaki działań.

Edukacja polonistyczna

1) w zakresie umiejętności społecznych warunkujących porozumiewanie się i kulturę języka:

a) obdarza uwagą dzieci i dorosłych, słucha ich wypowiedzi i chce zrozumieć, co przekazują; komunikuje w jasny sposób swoje spostrzeżenia, potrzeby, odczucia.

Cele operacyjne:

Uczeń potrafi:

● Uzasadnić, dlaczego należy oddać pożyczone pieniądze,

● Wyjaśnić własnymi słowami, na czym polega oszczędzanie,

● Zrozumieć podstawowe pojęcia związane z bankami i oszczędzaniem, np. pożyczka, konto,

● Wymienić korzyści wynikające z oszczędzania,

● Podjąć racjonalne decyzje związane z gospodarowaniem pieniędzmi,

● Wykonać proste obliczenia matematyczne związane z pieniędzmi,

● Rozwiązać zadanie tekstowe, przygotowując działanie i redagując odpowiedź.

 

 Nabywane umiejętności:

● Dodawania i odejmowania liczb,

● Rozwiązywania zadań tekstowych,

● Rozumienia struktury zadań,

● Słuchania ze zrozumieniem,

● Racjonalnego podejmowania decyzji,

● Rozumienia pojęcia długu i innych zagadnień związanych z finansami,

● Dokonywania prostych obliczeń pieniężnych,

● Pokonywania trudności.

 

Kompetencje kluczowe:

● Porozumiewanie się w języku ojczystym,

● Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne,

● Inicjatywność i przedsiębiorczość.

 

Środki dydaktyczne:

● Sprzęt multimedialny (komputer, tablica interaktywna, projektor multimedialny),

● Zasoby multimedialne: ilustracja („Skarbonka Jasia”), karta pracy („Oszczędzamy”),

● Dowolny słownik języka polskiego,

● Przygotowane przez nauczyciela rozsypanki z przysłowiami dotyczącymi pieniędzy,

● Plakaty, ulotki, reklamy z gazet dotyczące pożyczek bankowych i kont oszczędnościowych.

 

Metody nauczania:

● Podające: pogadanka, wyjaśnienie,

● Problemowa: rozmowa kierowana,

● Eksponująca: pokaz,

● Praktyczna: ćwiczenia.

 

Formy pracy:

● Zbiorowa jednolita,

● Indywidualna jednolita.

 

Przebieg zajęć:

Etap przygotowawczy

Przed zajęciami nauczyciel powinien zgromadzić plakaty, ulotki i gazetowe reklamy dotyczące produktów bankowych. Powinien również przygotować rozsypanki z przysłowiami.

Etap wstępny

Nauczyciel wita dzieci i w ramach wprowadzenia ich w tematykę zajęć proponuje im rozwiązanie łamigłówki słownej:

Pierwszą literę weź z banana, (B)

drugą z lasu dołóż kolego, (A)

piątą z wyrazu kolana, (N)

pierwszą zaś z kota czarnego. (K)2

Nauczyciel zapisuje na tablicy podane przez uczniów litery (może też zapisywać całe słowa i podkreślać na kolorowo litery, które tworzą hasło BANK). Następnie prosi, by uczniowie wytłumaczyli własnymi słowami, czym jest bank. Odwołuje się w ten sposób do doświadczeń życiowych dzieci: opowiadają one, kiedy i w jakim celu towarzyszyli rodzicom lub opiekunom podczas wizyty w banku. Uczniowie dzielą się też wiedzą na temat zakresu działania tej instytucji. Nauczyciel wyjaśnia problematyczne zagadnienia związane z bankowością, np. terminy: kredyt, pożyczka, dług, rata itp.

Etap realizacji

Nauczyciel prezentuje  ilustrację przedstawiającą skarbonkę Jasia, w której narysowane są monety. Uczniowie obliczają, ile pieniędzy ma Jaś, i zapisują działanie w zeszycie. Prowadzący zajęcia każe im zastanowić się, czy chłopcu wystarczy pieniędzy na piłkę za 10 zł. Gdy uczniowie stwierdzą, że Jaś ma jednak za małą kwotę, nauczyciel, odwołując się do przykładów z dnia codziennego, pyta, czy któremuś dziecku zdarzyło się kiedyś, że zabrakło mu pieniędzy na zakupy? Co wtedy czuło? Jaką decyzję podjęło? Kieruje rozmową tak, by uczniowie wskazali na zachowania typu: wybranie tańszej rzeczy, rezygnacja z kupna, pożyczenie brakującej kwoty.

 Następnie nauczyciel pyta: „Co mógłby zrobić Jaś, aby zgromadzić odpowiednią sumę?”. Uczniowie podają propozycje rozwiązań, np. zaoszczędzić, poprosić rodziców o dołożenie pieniędzy.

 Nauczyciel ustala z uczniami, że pieniądze można zgromadzić na dwa sposoby:

● Oszczędzając – to trwa długo,

● Pożyczając – dokonamy zakupu szybciej, ale kwotę pożyczoną należy w całości spłacić, często z doliczonymi dodatkowymi kosztami.

Uczniowie zastanawiają się, które rozwiązanie jest mniej ryzykowne (wskazują na fakt braku finansów na spłatę długu). Zastanawiają się, czym to jest dług. Próbują podać własną definicję tego terminu. Nauczyciel może też sięgnąć do wybranego przez siebie słownika języka polskiego i odczytać podane hasło.

Kolejnym etapem zajęć jest rozwiązywanie zadań z treścią. Uczniowie zapisują je w zeszytach przedmiotowych:

1. Flamastry w sklepiku szkolnym kosztowały 8 zł. Zosia miała 5 zł, resztę pieniędzy

pożyczyła od Ali. Ile pieniędzy Zosia musi oddać Ali?

2. Tadek chciał kupić piłkę i samochodzik w sklepie z zabawkami. Miał przy sobie tylko 4 zł, a jego zakupy kosztowały 10 zł. 2 zł pożyczyła mu Kasia, a pozostałą kwotę Paweł. Oblicz, ile pieniędzy Tadek musi oddać Pawłowi? A ile Kasi?

Po rozwiązaniu zadań uczniowie zastanawiają się i uzasadniają, dlaczego konieczne jest oddanie długu, czyli pożyczonych pieniędzy.

Następnie nauczyciel informuje dzieci, że pieniądze można pożyczyć w banku, jednak instytucja ta do każdej wziętej kwoty dolicza pewną opłatę. Są to tzw. odsetki i koszty pożyczki. Pokazuje dzieciom zgromadzone plakaty, ulotki i reklamy prasowe z informacjami o pożyczkach w różnych bankach, wskazuje w nich treści o kosztach oprocentowania, tłumacząc opłaty związane z zaciągnięciem kredytu/pożyczki.
Potem podaje im treść zadania wymagającego obliczeń pieniężnych:

Chcesz pożyczyć z banku 10 zł. Ile będziesz musiał oddać pieniędzy w poszczególnych bankach?

● Bank „Grosik”: do pożyczonej kwoty 5 zł doliczane są 2 zł odsetek (czyli 10 + 4),

● Bank „Złotówka”: do każdych 10 zł pożyczki doliczane są 3 zł odsetek (czyli 10 + 3),

● Bank „Pieniążek”: do każdych 2 zł pożyczki dolicza się 1 zł odsetek (czyli 10 + 5).

Dzieci dokonują obliczeń i wpisują odpowiedzi do zeszytów.

Nauczyciel informuje uczniów, że dobrym sposobem na zgromadzenie określonej kwoty pieniędzy jest oszczędzanie, czyli odkładanie pewnej sumy.

Prowadzący zajęcia informuje dzieci, że bank nie tylko pożycza pieniądze, ale też je przechowuje na kontach oszczędnościowych lub lokatach. Wypłaca za to ich posiadaczom pewną dodatkową kwotę. Jako przykład proponuje uczniom rozwiązanie zadania:

Uzbierałeś 10 zł. Chcesz je wpłacić na lokatę do banku. W którym banku zyskasz najwięcej?

● Bank „Grosik”: za każde 5 zł na lokacie dokłada 3 zł odsetek (czyli 10 + 6),

● Bank „Złotówka”: za każde 10 zł na lokacie dokłada 4 zł odsetek (czyli 10 + 4),

● Bank „Pieniążek”: za każde 2 zł na lokacie dokłada 1 zł odsetek (czyli 10 + 5).

Etap końcowy

Uczniowie układają z rozsypanych części zdań powiedzenia i przysłowia dotyczące pieniędzy. Razem z nauczycielem wyjaśniają ich znaczenie.

Pieniądze przychodzą pomału, ………. a odchodzą jak piorun.

Gdy pieniędzy wiele, ……….wokoło przyjaciele.

Wyżej stoi człowiek bez pieniędzy, ……….niż pieniądz bez człowieka.

Dobra opinia u ludzi ………. jest pewniejsza niż pieniądze.

Pieniądze......................... nie dają.

Należy być panem, ………. a nie niewolnikiem pieniądza.

Słowa kluczowe:

pieniądze, bank, dług, lokata oszczędnościowa, konto, oszczędzanie

 

KONSPEKT LEKCJI REALIZOWANEJ W KLASACH IV-VIII

TEMAT LEKCJI:  Inflacja w Polsce wlatach 1989-1990

CELE LEKCJI: I.

Cel ogólny:

 

1. Uczeń :

 - definiuje pojęcie wartości pieniądza.

- określa na czym polega mechanizm inflacji.

- potrafi dostrzec zmieniające się ceny na przestrzeni roku/kilku lat

 

II. Cel szczegółowy:

 

1. Uczeń:

- poznaje mechanizmy związane z pojęciem inflacji

- zapoznaje się z specyfiką wartości pieniędzy będących w obiegu na przełomie lat 80 i 90.

- poznaje zależność między wartością pieniądza, a ceną towaru czy usługi.

- potrafi stworzyć mini-koszyk inflacyjny

 

METODY PRACY:

 

- pogadanka.

- praca z tablicą whiteboard

- pokaz filmu

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

 

- przykładowy mini - koszyk inflacyjny - GRAFIKA

- film pt. INFLACJA a kanału edukatorpl w serwisie YOUTUBE 

                         (https://www.youtube.com/watch?v=Y5pL2IXs_jA)

- przykładowy cennik produktów spożywczych/przemysłowych z roku 2020/2021

 

CZAS REALIZACJI: do 45 minut

5. PRZEBIEG LEKCJI:

 

a. Faza wstępna:

 

  • Przywitanie uczniów,
  • Sprawdzenie obecności,
  • Zapisanie tematu na tablicy i krótkie zapoznanie z nim uczniów.

 

 b. Faza realizacji:

 

  • po przywitaniu uczniów nauczyciel zadaje pytania dotyczące ogólnego pojecia inflacji oraz  pytania dotyczące wartości pieniądza (pogadanka)
  • następnie nauczyciel za pomocą fukcji udostępniania ekranu, prezentuje filmik rysunkowy dotyczący problemu wartości pieniądza i inflacji w pewnym królestwie
  • w dalszej części uczniowie opowiadają, jakie błedy popełnił król dodrukowujący pieniądze w swoim królestwie
  • wspólne sformułowanie i zapisanie definicji INFLACJI
  • analiza rysunku koszyka inflacyjnego - porównaie cen produków z róznych lat - np roku 2020 i 2021
  • pogdanka i prezentacja rysu historycznego dotyczącego problemu hiperinflacji w Polsce w latach 1989-1990 - prezentacja danych tabelarycznych, przyczyn tej hiperinflacji oraz sposobów jej zwalczania.

c. Faza podsumowująca:

  • Krótkie omówienie swoich odczuć po lekcji przez uczniów i nauczyciela.
  • wyjaśnienie pracy domowej - stworzenie własnego koszyka inflacyjnego 10 wybranych prze z siebie produków z  roku 2020 i 2021.
  • Pożegnanie uczniów

                                                                                                                                                                                                                                                                            AUTOR: Tomasz Błaszczyk, PSP im. Przyjaciół Dzieci w Przytyku

 

 

Scenariusz lekcji
Temat:
"Dlaczego ubezpieczenia są ważne?" (pierwsza lekcja)

Cel główny: poznanie systemu ubezpieczeń w Polsce

Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcia: ubezpieczenie, polisa ubezpieczeniowa,
  • rozumie pojęcia: ubezpieczyciel, ubezpieczony, ubezpieczający,
  • wymienia rodzaje ubezpieczeń,
  • uzasadnia, że ubezpieczanie się chroni przed ryzykiem, związanym z niepomyślnymi wydarzeniami,
  • uzasadnia, że ubezpieczenia przynoszą korzyści, związane z minimalizacja strat i ograniczeniem ryzyka w trudnych sytuacjach życiowych.
  • potrafi dostrzec korzyści z ubezpieczania się dobrowolnego i zasadność ubezpieczeń obowiązkowych.

 

Metody i środki dydaktyczne

1. Podstawowa strategia dydaktyczna: informacyjna i multimedialna

2. Metody uczenia się - nauczania:

• elementy pogadanki,

• pokaz, prezentacja,

• praca z materiałem źródłowym.

3. Środki dydaktyczne:

• prezentacja multimedialna,

• przykładowa polisa ubezpieczeniowa,

4. Formy organizacji pracy uczniów:

• praca zbiorowa (czynny udział w lekcji, aktywność)

• praca indywidualna (odpowiedź ucznia, notatka, trafne formułowanie pytań)

 

Przebieg lekcji

1. Czynności organizacyjne

2. Skojarzenia ze słowem „ubezpieczenie”

3. Prezentacja multimedialna uczniów

4. Przykładowa polisa ubezpieczeniowa

5. Podsumowanie lekcji

 

Scenariusz zajęć

Temat lekcji: Bezpieczne zakupy a znajomośc praw konsumenckich

Cel główny: podniesienie świadomości konsumenckiej wśród młodzieży

Cele szczegółowe:

Uczeń :

  • definiuje pojęcie „konsument", sprzedaż ratalna
  • wymienia cechy i opisuje zachowania charakteryzujące „świadomego konsumenta",
  • wie, co zrobić z produktem nie spełniającym warunków umowy lub produktem wadliwym,
  • świadomie dokonuje zakupów.

Metody i formy pracy:

  • pogadanka
  • prezentacja
  • praca zbiorowa, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  • prezentacja multimedialna
  • karta pracy (przykładowe sytuacje konsumenckie)

Przebieg lekcji:

I.Wprowadzenie.

Nauczyciel krótko odwołuje się do codziennych sytuacji związanych z zakupem towarów i usług. Kupujemy chleb, mleko, bilety do kina, usługi telekomunikacyjne, bankowe i inne. Stajemy się konsumentami...

II. Rozwinięcie.

Pytamy uczniów co to znaczy być „świadomym konsumentem"?

Prezentacja multimedialna

Zadanie: Uczniowie rozstrzygają następujące kwestie:

  1. Nowe buty Ani popękały podczas zawodów rozgrywanych na boisku przy szkole. Ania brała udział w biegu na 1OO m i w sztafecie. Sprzedawca przyjął reklamację halówek lecz producent ją odrzucił. Ania cieszyła się butami tylko dwa tygodnie.
  2. Sprzedawca przyjął reklamację produktu i zaznaczył, że rozpatrzy ją w ciągu miesiąca.
  3. Zakupiony jogurt truskawkowy okazał się po otwarciu kwaśny. Sprzedawczyni odmawia wymiany produktu, ponieważ produkt został otwarty i napoczęty.

IV. Podsumowanie. Uczniowie podają "Złote rady świadomego konsumenta”

 

Scenariusz lekcji 

Temat: Pożyczanie pieniędzy, a poduszka finansowa. Długi zawsze pod kontrolą.
                      Zarządzanie budżetem domowym.  (część druga- informatyka)

 

CELE OGÓLNE

-    tworzenie formuł obliczeniowych (II.3c)

-    korzystanie z funkcji do obliczeń (II.3c)

-    zaprojektowanie budżetu osobistego (II.3c)

-        analiza ofert kredytów z różnych banków

 

CELE SZCZEGÓŁOWE

Uczeń:

Zapamiętanie wiadomości:

-        omawia sposoby tworzenia formuł obliczeniowych

Zrozumienie wiadomości:

-    wyjaśnia działanie funkcji

Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych:

-    tworzy proste formuły obliczeniowe

-    korzysta z funkcji SUMA do obliczania sumy wielu liczb

-        korzysta z funkcji ŚREDNIA do obliczania średniej wielu liczb

-        tworzy budżet osobisty

-        analizuje oferty kredytów

 

METODY NAUCZANIA

-    pokaz multimedialny

-    praca z kartą pracy

-    praca na komputerze

-    pogadanka

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE

-        zestaw komputerowy z zainstalowanym programem MS Excel

-        karty pracy

-        filmy instruktażowe

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Podanie tematu lekcji.

Nauczyciel wyjaśnia, jak ważne jest kontrolowanie własnych wydatków. Tłumaczy, że najlepiej wykorzystać do tego arkusz kalkulacyjny. Wyjaśnia, że budżet to plan dochodów i wydatków w pewnym okresie, np. miesiącu, oraz że każda firma i instytucja (np. szkoła) tworzą z wyprzedzeniem taki plan, aby nie okazało się, że w ciągu roku jakiś wydatek był dużym zaskoczeniem albo że na coś zabrakło pieniędzy. Uczniowie utworzą własny budżet, korzystając z programu MS Excel, a także przeanalizują oferty kredytów i ich plan spłaty.

Nauczyciel wyjaśnia, czym jest funkcja w arkuszu kalkulacyjnym, demonstrując jednocześnie opcje na karcie Formuły na wstążce programu MS Excel. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy. Uczniowie przystępują do projektowania tabeli zawierającej budżet. Rozpoczynają od części z przychodami. W kolumnie A wypisują źródła przychodów, a w pierwszym wierszu nazwy kolejnych miesięcy, korzystając z opcji autouzupełniania. Uczniowie wykorzystują funkcję SUMA do obliczenia sumy przychodów w danym miesiącu. Korzystając z opcji autouzupełniania, kopiują formułę do komórek z podsumowaniem przychodów w kolejnych miesiącach.

Następnie uczniowie przygotowują część dotyczącą wydatków. Nauczyciel przypomina, że wydatki również należy zsumować, gdyż dopiero w części z bilansem będzie obliczana różnica między przychodami a wydatkami. Formułę do obliczenia różnicy uczniowie tworzą samodzielnie i kopiują ją do kolejnych komórek, również korzystając z funkcji autouzupełniania. Uczniowie sami uzupełniają tabelę w częściach z przychodami i wydatkami.

Uczniowie za pomocą funkcji ŚREDNIA obliczają średnią swoich miesięcznych wydatków oraz średnią wydatków na konkretny cel.

Nauczyciel przedstawia kilka ofert kredytów z różnych banków. Następnie uczniowie obliczają odsetki oraz kwotę do spłaty zaciągniętego kredytu na dany okres. Uczniowie wybierają najbardziej atrakcyjną opcję dla Państwa Nowaków.

W podsumowaniu zajęć uczniowie zwrócili szczególną uwagę na to, że każdą pożyczkę oraz kredyt należy oddać a decyzja o zaciągnięciu kredytu powinna być przemyślana co do możliwości spłaty pożyczonej kwoty wraz z odsetkami.

 

 

 

Czytaj więcej o: Scenariusze
2021-04-29
2021-04-22

Debata II

SCENARIUSZ DEBATY „LEPSZE ZAKUPY NA KREDYT NIŻ ZA OSZCZĘDNOŚCI” 

 

Marszałek (Milena Kuriata): Witam wszystkich serdecznie, w szczególności naszego eksperta- panią Sylwię Rębacz i zapraszam na debatę oksfordzką. Wyjaśniam, że w debacie biorą udział dwie drużyny: Propozycji i Opozycji, których członkowie będą wypowiadali się na dany temat.

Wszystkich uczestników proszę o uważne słuchanie poszczególnych wypowiedzi, ponieważ na zakończenie debaty odbędzie się głosowanie za tą drużyną, której wystąpienie ocenicie lepiej.

Temat dzisiejszej debaty to:  Lepsze zakupy na kredyt niż za oszczędności.

Na początek proszę o zabranie głosu drużynę Propozycji, jako pierwsza zabierze głos Aleksandra Prasek.

  1. Ola Prasek

Witam Panią Marszałek i wszystkich tu zebranych. Moja drużyna uważa, iż lepiej dokonywać zakupów na kredyt. Mamy wiele argumentów za tym, że kupowanie w ten sposób przynosi wiele korzyści. Będziemy tu mówić o czasie, kosztach, potrzebach, satysfakcji. Po wysłuchaniu naszej argumentacji, z pewnością przyznacie Państwo nam rację. Zacznę od tego, że wcale nie musimy mieć swoich pieniędzy, aby coś kupić. Tak, proszę Państwa, mamy coś z niczego czyli nie mamy swoich pieniędzy a kupujemy coś sobie. Od razu dostajemy produkt, który chcemy mieć. Jeśli będziemy oszczędzać np. na samochód, to zajmie nam to dużo czasu a przecież po upływie jakiegoś czasu pojawi się już nowszy model tego samochodu i możemy się rozmyślić co do tego zakupu, bo z pewnością chcielibyśmy mieć ten nowszy model.  

Podam tu jeszcze jeden przykład. Potrzebny nam piekarnik i kupujemy go za kredyt. Wreszcie możemy upiec wszystko, co chcemy. Nie korzystamy wtedy z oferty cukierni, tylko nasze ulubione ciasto pieczemy sami. Co za tym idzie- oszczędzamy, bo przecież ciasto w cukierni jest o wiele droższe i na pewno nie tak dobre, jak nasze. To wszystko, dziękuję bardzo.

Marszałek:Dziękuję pani Aleksandro. Proszę Państwa, przejdziemy teraz do argumentacji drużuny Opozycji, która jest za zakupami za oszczędności. Jako pierwszą zapraszam panią Natalię Czubak.

  1. Natalia Czubak

Witam Pana Marszałka, moich oponentów i wszystkich tu zebranych. Moja drużyna mówi kredytom stanowcze nie. Uważamy bowiem, że lepiej robić zakupy ze zgromadzonych oszczędności. Przedtawimy państwu wiele dowodów na to, że nasze stanowisko jest lepsze. Nasza argumentacja opiera się między innymi na rzeczywistych badaniach oraz własnych obserwacjach i doświadczeniu. 

Zacznę od tego, że ogólnopolskie badanie z 2020 roku przygotowane przez IMAS International pokazało, że blisko trzy czwarte Polaków woli oszczędzać i kupować za własne środki, niż posiłkować się kredytem bądź pożyczką. Tak, proszę Państwa, trzy czwarte naszych rodaków wie, w jaki sposób robić zakupy. Polacy są zatem roztropnymi kupującymi i racjonalnie gospodarują pieniędzmi.  Wiedzą, na ile mogę sobie pozwolić. Wiedzą, że oszczędzanie to spokój, pewność, wytrwałość. Dziękuję za udzielenie mi głosu.

Marszałek: Dziękuję pani Natalio. Teraz proszę o zabranie głosu drugiego uczestnika drużyny Propozycji- Bartosza Bocheńskiego.

  1. Bartek Bocheński:

Dziękuję Pani Marszałek. Chciałbym teraz zwrócić uwagę na to, że kredyt to wygodna alternatywa dla płacenia za zakupy gotówką. Kupując produkty na kredyt, nie obciążamy domowego budżetu dużym jednorazowym wydatkiem. Każdy z nas wie, jak ważną rzeczą jest zaspokajanie bieżących potrzeb w życiu człowieka oraz realizacja marzeń bez uszczerbku dla domowego budżetu lub naruszania oszczędności. Często też jest tak, że tych oszczędności nie ma, a coś nam jest potrzebne na teraz. Wypadła nagła sytuacja, zepsuł nam się bardzo potrzebny sprzęt, chcemy zrobić komuś super prezent i nie możemy czekać aż uzbieramy pieniądze, musimy od razu coś nabyć lub załatwić. Wtedy  dzięki możliwości zakupów na kredyt, od razu zaspokajamy swoją potrzebę, bliskich nam członków rodziny lub innych osób.  Mamy wówczas satysfakcję, że udało nam się zrealizować cel, marzenie czy zadbać o właściwe funkcjonowanie gospodarstwa domowego. Dlatego, aby mieć radość z życia, które przecież jest krótkie, kruche i niepewne, należy wykorzystywać wszystkie możliwości, by je sobie ułatwiać. Jedną z nich jest właśnie zakup na kredyt. Dziękuję za uwagę.

Marszałek: Dziękuję panu i proszę o zabranie głosu panią Dominikę Cielniak  z drużyny Opozycji.

  1. Dominika Cielniak

Dziękuję pani Marszałek za udzielenie mi głosu. Proszę Państwa, chciałabym podkreślić, że oszczędzanie naprawdę się opłaca. Odkładając niewielkie sumy co miesiąc, będzie nas stać na zakup wymarzonego produktu w przyszłości oraz nie będzie to obciążeniem dla budżetu domowego. A może się jeszcze do nas szczęście uśmiechnie i trafimy na promocję! Wtedy dany produkt kupimy w niższej cenie, a za oszczędzone pieniądze dokupimy jeszcze coś innego.  Oszczędzając przez jakiś czas, jesteśmy w stanie gruntownie przemyśleć zakupy, przyjrzeć się cenom i jakości, wybrać coś dobrego za adekwatną cenę. Kiedy kupujemy coś w pośpiechu, możemy żałować takiej decyzji, ponieważ zakup nie spełnia naszych oczekiwań albo okazuje się, że ten sam produkt w innym sklepie może być nawet dwa razy tańszy. 

 

Marszałek: Dziękuję pani Dominice  i proszę o wystąpienie panią Annę Kurek z drużyny Propozycji.

  1. Ania Kurek

Dziękuję pani Marszałek. Moje wystąpienie poruszy najistotnieszą kwestię w tej sprawie - a mianowicie zajmę się kosztami kredytu. Chciałabym Państwu przedstawić przykład tych kosztów na podstawie banku PKO BP. Obecnie oprocentowanie kredytu w banku PKO BP wynosi: 7,2%. Tak- jednocyfrowe oprocentowanie. Rozważmy zatem podany przykład: w obecnej sytuacji pandemicznej nauka odbywa się w trybie zdalnym, w trakcie zajęć popsuł mi się laptop. Teraz moi rodzice muszą podjąć decyzję, czy kupić nowy płacąc jednorazowo w sklepie 2 000 zł, czy rozłożyć płatność na raty i spłacać w miesięcznych ratach przez najbliższy rok.  Jednorazowa płatność to 2 000 zł a płatność rozłożona na 12 rat to kwota 2 090,76 zł, czyli jedna rata wynosi 174,23 zł. Toż to przecież rewelacja!  Przy obecnym oprocentowaniu kredytów różnica w płatności to tylko 90,76zl!  Dlatego kredyt jest opłacalny. Płatność ratalna jest bardziej praktycznym rozwiązaniem, łatwiej wydzielić z miesięcznego budżetu około 180zl na opłacenie kredytu niż jednorazowo 2000zl.  

Możemy rozpatrzeć też podobną sytuację: muszę wymienić telefon na nowy. Mam do wyboru dwie opcje: kupić go na raty, czy odkładać co miesiąc stałą kwotę. Telefon wart jest 2 000 zł, więc wartość telefonu w ratach to 2 090,76 zł. Według mnie jest to korzystniejsze rozwiązanie ponieważ: wartość telefonów w trakcie roku zwiększy się ( może się okazać że moje oszczędności mi nie wystarczą) albo zdarzy się większy wydatek i zaoszczędzone pieniądze będę musiała na to przeznaczyć. Ponadto jeśli kupię telefon na raty, będę go miała od razu, a nie dopiero za rok.  Kredyt możemy nazwać odwróconym oszczędzaniem. Przy tak niskim oprocentowaniu możemy wziąć kredyt, cieszyć się nową rzeczą teraz, a pieniądze które musielibyśmy odłożyć, oddajemy bankowi jako rata kredytu. Biorąc pod uwagę ciągle rosnące ceny, można powiedzieć, że zakup w formie kredytu jest droższy tylko w danym momencie, ale jeśli zakupimy coś dopiero, jak na to zaoszczędzimy, też zapłacimy za to więcej, ponieważ ceny cały czas rosną. Wniosek jest jeden: kredyt znowu wygrywa z oszczędzaniem. Dziękuję Państwu.

Marszałek: Dziękuję pani Anno i zapraszam kolejnego członka drużyny Opozycji- panią Zuzannę Kuriatę.

  1. Zuzanna Kuriata

Dziękuję Pani Marszałek. Proszę Państwa, oszczędzanie nic nas nie kosztuje- w przeciwieństwie do kredytów. Tu zwracam się do moich oponentów. Koszt kredytu to nie tylko odsetki. Do zakupionego towaru na kredyt powinniśmy do jego ceny dodać, oprócz odsetek, koszty dodatkowe, np. prowizję za przyznanie kredytu, opłatę przygotowawczą, którą ponosi się za rozpatrzenie wniosku o kredyt i zwykle nie można liczyć na jej zwrot oraz koszt ubezpieczenia kredytu. Większość ludzi przekonuje się o tym dopiero wtedy, kiedy już jest za późno. Po co więc płacić za coś więcej, niż to kosztuje? Wystarczy trochę poczekać, cierpliwie zbierać środki a następnie cieszyć się z zakupu. Jakaż to jest wtedy satysfakcja, że udało nam się zaoszczędzić wymaganą sumę. Kredyt to niepewność. Czy wiecie Państwo ilu Polaków w 2019 roku nie spłacało terminowo kredytów? Według raportu Biura Informacji Kredytowej i Biura Informacji Gospodarczej BIG było ich 1 192 593. Tak, proszę państwa, ponad milion nieszczęśliwców, którzy musieli się martwić o swój los i pewnie o los swoich bliskich. Gdyby nie wzięli kredytu, nie byliby w tak trudnej sytuacji.  Chcę jeszcze zaznaczyć, że gdy będziemy oszczędzać pieniądze, regularnie je odkładać, to w jakimś stopniu będzie to nasze zabezpieczenie na kolejne lata. Można także powiedzieć,  że oszczędzamy po to, aby żyć długo i szczęśliwie. Dziękuję bardzo.

Marszałek: Bardzo dziękuję i proszę panią Maję Łęcką o ostatni argument za zakupami na kredyt i o podsumowanie stanowiska drużyny Propozycji.

  1. Maja Łęcka

Panie Marszałku, szanowni zebrani, chciałam zwrócić uwagę na bardzo ważną sprawę w poruszanym temacie. Polacy oszczędzają pieniądze, ale nie wszyscy, bo po prostu ich mają zbyt mało i na bieżąco je wydają albo nie potrafią oszczędzać.  Badania przeprowadzone w 2020 roku przez agencję smartscope na grupie dorosłych Polaków wykazało, że jeśli już oszczędzamy, to robimy to głównie na wypadek niespodziewanych sytuacji – taką motywację wskazuje średnio dwie trzecie respondentów, niezależnie od tego, czy odkładają mniejsze czy większe sumy. Badanie wykazało ponadto, że mimo, iż wiele osób deklaruje oszczędzanie, to jednak ciężko jest im wygospodarować sumy, które mogłyby być przeznaczone na jakieś dodatkowe zakupy dla przyjemności. Dlaczego tak się dzieje? Bo wszystko na bieżąco wydajemy.  Skoro nie możemy więc zaoszczędzić własnych środków, to czemu nie mamy skorzystać z kredytu? Biorąc kredyt wiemy, że musimy go spłacić, mamy określone jego raty i mobilizujemy się, aby terminowo oddawać pieniądze do banku. 

Podsumowując stanowisko mojej drużyny, chciałam podkreślić, że kupowanie na kredyt jest bardzo korzystne. Dzięki kredytowi zaczniemy po prostu oszczędzać i nauczymy się oszczędzania. To najlepszy sposób na zaspokojenie swoich bieżących potrzeb ale i nieoczekiwanych zakupów a na dodatek jest taki tani. Dziękuję Państwu za wysłuchanie argumentacji naszej drużyny i jestem pewna, że przekonaliśmy Państwa do korzystania z kredytów.

Marszałek: Dziękuję pani Maju i zapraszam już ostatniego uczestnika drużyny Opozycji-  pana Brunona Szymańskiego, który również podsumuje wystąpienie swojej drużyny.

  1. Brunon Szymański

Dziękuję Pani Marszałek. Szanowni zebrani, chciałbym jeszcze nieco rozwinąć wypowiedź mojej poprzedniczki. Wzięcie kredytu to ryzyko, że nie będziemy mogli go spłacić. Wyobraźmy sobie, że jesteśmy właścicielami niewielkiego pensjonatu nad morzem- nasze zarobki pozwalają nam na życie na dość dobrym poziomie ale nie mamy dużych zasobów finansowych, które zabezpieczałyby nas na wypadek różnych nieprzwidzianych sytuacji. Chcemy kupić sobie nowy samochód. Decydujemy się na wzięcie kredytu. Niestety w pewnym momencie wybucha pandemia. Nasze zarobki są znikome, a ciagle musimy spłacać kredyt. W takiej sytuacji mamy problem. Jeśli oszczędzamy, to w każdej chwili możemy zwiększyć kwotę oszczędności lub ją zmniejszyć. Nawet jeśli zakup lub inwestycja nam się nie uda, wszystko mamy pod kontrolą. Kredyt, proszę Państwa, to duże zobowiązanie i niekiedy nie możemy mu sprostać, co pokazała nam obecna sytuacja pandemiczna w kraju. Dlatego radziłbym się zastanowić nad planowaniem kredytu.

Podsumowując stanowisko naszej drużyny chciałbym podkreślić, że zakupy za oszczędności to jest to, co większość Polaków preferuje. Jeszcze raz wymienię: to spokój, stabilizacja, unikanie przepłacania za towar i pewność, że zakup jest taki, jakiego oczekiwaliśmy. Kredyty nie są dobrym rozwiązaniem na zaspokajanie swoich potrzeb, to oszczędzanie pozwala nam szczęśliwie żyć i cieszyć się z życia. Dziękuję Państwu za uwagę i życzę owocnego oszczędzania.

Marszałek: Bardzo dziękuję wszystkim mówcom obydwu drużyn za interesującą argumentację.  Kończąc dzisiejszą debatę chciałabym prosić wszystkich uczniów, aby zagłosowali za jedną drużyną. Proszę pod uwagę wziąć siłę argumentów oraz sposób wypowiedzi.

Ogłaszam, że zwyciężyła drużyna ..................................

DEBATA - podsumowanie

 

 

W dniu 21 kwietnia została przeprowadzona debata pt. „Lepsze zakupy na kredyt niż za oszczędności”, którą przygotowała Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej.  Wybrano taki temat, aby był odpowiedni dla wszystkich jej uczestników, którymi byli uczniowie klas 4-8. Uczniowie z drużyny opracowali poszczególne argumenty i przygotowali cały jej scenariusz. Debata miała formę debaty oksfordzkiej. Uczniowie podzielili się na dwie grupy: Propozycji i Opozycji. Każda z grup liczyła czterech członków. Wybrano także ucznia prowadzącego debatę i ucznia sekretarza. Propozycja stała na stanowisku, że lepiej zakupy robić na kredyt. Opozycja natomiast była za dokonywaniem zakupów za oszczędności.  W argumentację poszczególnych członków grup wsłuchiwała się publiczność, która na koniec zagłosowała, czyjej drużyny wystąpienie ją bardziej przekonało. Większość publiczności zagłosowała na drużynę Opozycji, która była za zakupami za oszczędności. Pani Sylwia Rębacz jako zaproszony ekspert również wyraziła swoją opinię na temat zwycięzcy debaty oraz przedstawiła krótką prezentację na temat oszczędzania i inwestycji.

Głosowanie pokazało, że uczniowie naszej szkoły wolą nie podejmować ryzyka związanego z zakupami na kredyt, rozumieją, iż należy racjonalnie gospodarować pieniędzmi i oszczędzać, aby zaspokajać swoje potrzeby i realizować marzenia.

Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej

 

 

Czytaj więcej o: Debata II